Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
Arboveiligheid B.V.
Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van
Diensten door Dienstverlener.
3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op
het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,
onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,
gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -
evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke
stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en
advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde
werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.
4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:
Arboveiligheid B.V.
5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor
Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is
gedaan.
6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever
en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door
Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever
worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee
deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,
elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die
door Dienstverlener wordt aangeboden.2
2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over
deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de
algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties
kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk
met Dienstverlener is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en
vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden in stand.
7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van
deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.
8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene
voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
algemene voorwaarden.
9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft
verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze
voorwaarden te vorderen.
10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien
daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig
mogelijk op de hoogte gesteld
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders
vermeld.
3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan
door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3
4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door
Opdrachtgever is verstrekt.
5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is
voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling
van het aanbod te maken.
6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven
Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding.
7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een
gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.
Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar
(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.
2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de
aanvaarding schriftelijk bevestigen.
3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is
Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders
aangeeft.
4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs
kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
zijn overeengekomen.
2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds
schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst
1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke
zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4
2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende
opdracht wordt uitgevoerd.
3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van
Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig
aan Dienstverlener worden verstrekt.
5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de
Overeenkomst op te schorten.
Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te
vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging
4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
Overeenkomst te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt;
b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen
niet zal nakomen.
5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd.
6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5
Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling
1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders
vermeld.
2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien
geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van
werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.
3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na
factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande
bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd
incassomaatregelen te nemen.
6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 10 – Incassokosten
1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van
Opdrachtgever.
2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door
opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.
2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes
opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het
gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.
3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de
beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met
het eigen risico.6
4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is
de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in
rekening is gebracht.
5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 12 – Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak
aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.
2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan
is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Artikel 13 – Overmacht
1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens
Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde
in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.
Artikel 14 – Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die
zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen.
2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7
Artikel 15 – Intellectuele eigendom
1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op
grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s
e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen
niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover
hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16 – Klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.
2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten.
3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Artikel 18 – Geschillen
1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden
uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van
Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 19 – Vindplaats
1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.
en worden op verzoek toegezonden.
Artikel 20 – Wijzigingen
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8
3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.
4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de
Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden
van kracht worden.
Artikel 21 – Slotbepalingen
1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene
voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
Arboveiligheid B.V.
Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van
Diensten door Dienstverlener.
3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op
het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,
onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,
gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -
evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke
stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en
advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde
werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.
4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:
Arboveiligheid B.V.
5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor
Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is
gedaan.
6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever
en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door
Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever
worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee
deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,
elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die
door Dienstverlener wordt aangeboden.2
2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over
deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de
algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties
kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk
met Dienstverlener is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en
vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden in stand.
7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van
deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.
8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene
voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
algemene voorwaarden.
9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft
verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze
voorwaarden te vorderen.
10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien
daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig
mogelijk op de hoogte gesteld
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders
vermeld.
3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan
door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3
4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door
Opdrachtgever is verstrekt.
5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is
voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling
van het aanbod te maken.
6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven
Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding.
7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een
gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.
Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar
(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.
2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de
aanvaarding schriftelijk bevestigen.
3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is
Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders
aangeeft.
4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs
kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
zijn overeengekomen.
2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds
schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst
1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke
zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4
2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende
opdracht wordt uitgevoerd.
3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van
Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig
aan Dienstverlener worden verstrekt.
5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de
Overeenkomst op te schorten.
Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te
vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging
4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
Overeenkomst te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt;
b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen
niet zal nakomen.
5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd.
6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5
Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling
1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders
vermeld.
2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien
geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van
werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.
3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na
factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande
bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd
incassomaatregelen te nemen.
6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 10 – Incassokosten
1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van
Opdrachtgever.
2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door
opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.
2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes
opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het
gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.
3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de
beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met
het eigen risico.6
4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is
de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in
rekening is gebracht.
5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 12 – Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak
aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.
2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan
is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Artikel 13 – Overmacht
1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens
Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde
in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.
Artikel 14 – Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die
zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen.
2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7
Artikel 15 – Intellectuele eigendom
1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op
grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s
e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen
niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover
hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16 – Klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.
2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten.
3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Artikel 18 – Geschillen
1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden
uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van
Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 19 – Vindplaats
1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.
en worden op verzoek toegezonden.
Artikel 20 – Wijzigingen
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8
3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.
4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de
Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden
van kracht worden.
Artikel 21 – Slotbepalingen
1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene
voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
Arboveiligheid B.V.
Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van
Diensten door Dienstverlener.
3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op
het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,
onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,
gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -
evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke
stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en
advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde
werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.
4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:
Arboveiligheid B.V.
5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor
Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is
gedaan.
6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever
en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door
Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever
worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee
deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,
elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die
door Dienstverlener wordt aangeboden.2
2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over
deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de
algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties
kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk
met Dienstverlener is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en
vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden in stand.
7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van
deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.
8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene
voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
algemene voorwaarden.
9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft
verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze
voorwaarden te vorderen.
10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien
daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig
mogelijk op de hoogte gesteld
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders
vermeld.
3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan
door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3
4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door
Opdrachtgever is verstrekt.
5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is
voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling
van het aanbod te maken.
6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven
Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding.
7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een
gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.
Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar
(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.
2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de
aanvaarding schriftelijk bevestigen.
3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is
Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders
aangeeft.
4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs
kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
zijn overeengekomen.
2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds
schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst
1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke
zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4
2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende
opdracht wordt uitgevoerd.
3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van
Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig
aan Dienstverlener worden verstrekt.
5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de
Overeenkomst op te schorten.
Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te
vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging
4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
Overeenkomst te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt;
b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen
niet zal nakomen.
5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd.
6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5
Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling
1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders
vermeld.
2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien
geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van
werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.
3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na
factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande
bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd
incassomaatregelen te nemen.
6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 10 – Incassokosten
1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van
Opdrachtgever.
2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door
opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.
2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes
opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het
gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.
3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de
beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met
het eigen risico.6
4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is
de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in
rekening is gebracht.
5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 12 – Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak
aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.
2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan
is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Artikel 13 – Overmacht
1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens
Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde
in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.
Artikel 14 – Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die
zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen.
2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7
Artikel 15 – Intellectuele eigendom
1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op
grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s
e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen
niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover
hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16 – Klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.
2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten.
3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Artikel 18 – Geschillen
1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden
uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van
Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 19 – Vindplaats
1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.
en worden op verzoek toegezonden.
Artikel 20 – Wijzigingen
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8
3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.
4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de
Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden
van kracht worden.
Artikel 21 – Slotbepalingen
1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene
voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
Arboveiligheid B.V.
Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van
Diensten door Dienstverlener.
3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op
het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,
onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,
gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -
evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke
stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en
advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde
werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.
4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:
Arboveiligheid B.V.
5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van
beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor
Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is
gedaan.
6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever
en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door
Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever
worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee
deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,
elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die
door Dienstverlener wordt aangeboden.2
2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over
deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de
algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties
kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk
met Dienstverlener is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en
vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden in stand.
7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van
deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.
8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene
voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze
algemene voorwaarden.
9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft
verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze
voorwaarden te vorderen.
10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien
daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig
mogelijk op de hoogte gesteld
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders
vermeld.
3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan
door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3
4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door
Opdrachtgever is verstrekt.
5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is
voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling
van het aanbod te maken.
6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven
Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding.
7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een
gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.
Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar
(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.
2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de
aanvaarding schriftelijk bevestigen.
3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is
Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet
overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders
aangeeft.
4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs
kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
zijn overeengekomen.
2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds
schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst
1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke
zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4
2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende
opdracht wordt uitgevoerd.
3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van
Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig
aan Dienstverlener worden verstrekt.
5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de
Overeenkomst op te schorten.
Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te
vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging
4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
Overeenkomst te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt;
b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen
niet zal nakomen.
5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd.
6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5
Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling
1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders
vermeld.
2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien
geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van
werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.
3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na
factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande
bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd
incassomaatregelen te nemen.
6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 10 – Incassokosten
1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van
Opdrachtgever.
2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door
opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.
2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes
opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het
gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.
3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de
beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met
het eigen risico.6
4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is
de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in
rekening is gebracht.
5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 12 – Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak
aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.
2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan
is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Artikel 13 – Overmacht
1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens
Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde
in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.
Artikel 14 – Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die
zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen.
2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7
Artikel 15 – Intellectuele eigendom
1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op
grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s
e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen
niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover
hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16 – Klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.
2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten.
3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Artikel 18 – Geschillen
1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden
uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van
Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 19 – Vindplaats
1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.
en worden op verzoek toegezonden.
Artikel 20 – Wijzigingen
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8
3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.
4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de
Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden
van kracht worden.
Artikel 21 – Slotbepalingen
1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene
voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

