Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Arboveiligheid B.V.

Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de

Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.

Artikel 1 – Begrippen

1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende

betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van

Diensten door Dienstverlener.

3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op

het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,

onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,

gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -

evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke

stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en

advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde

werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.

4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:

Arboveiligheid B.V.

5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van

beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor

Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is

gedaan.

6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever

en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door

Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever

worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee

deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,

elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die

door Dienstverlener wordt aangeboden.2

2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over

deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal

Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de

algemene voorwaarden kan inzien.

3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties

kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk

met Dienstverlener is overeengekomen.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en

vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt

uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of

gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze

algemene voorwaarden in stand.

7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van

deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze

bepalingen.

8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene

voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze

algemene voorwaarden.

9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft

verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze

voorwaarden te vorderen.

10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien

daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig

mogelijk op de hoogte gesteld

Artikel 3 – Het Aanbod

1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk

uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders

vermeld.

3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan

door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3

4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door

Opdrachtgever is verstrekt.

5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is

voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling

van het aanbod te maken.

6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven

Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of

schadevergoeding.

7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een

gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.

Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar

(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.

2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de

aanvaarding schriftelijk bevestigen.

3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is

Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet

overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders

aangeeft.

4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs

kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing

of verschrijving bevat.

Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de

Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders

zijn overeengekomen.

2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds

schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst

1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke

zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4

2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende

opdracht wordt uitgevoerd.

3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van

Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener

aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig

aan Dienstverlener worden verstrekt.

5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan

Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de

Overeenkomst op te schorten.

Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke

uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te

vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.

2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,

kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.

3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven

in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit

honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging

4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de

Overeenkomst te ontbinden, indien:

a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet

tijdig nakomt;

b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen

omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen

niet zal nakomen.

5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich

omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet

langer kan worden gevergd.

6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op

Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5

Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling

1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders

vermeld.

2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien

geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van

werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.

3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na

factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is

Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.

5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande

bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd

incassomaatregelen te nemen.

6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

Artikel 10 – Incassokosten

1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,

dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van

Opdrachtgever.

2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk

waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door

opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.

2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes

opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het

gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.

3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de

beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met

het eigen risico.6

4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is

de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in

rekening is gebracht.

5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,

gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 12 – Vrijwaring

1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in

verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak

aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.

2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan

is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en

onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.

Artikel 13 – Overmacht

1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens

Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid

die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer

geldende opvattingen voor haar rekening komt.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde

in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet

voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor

Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de

verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.

Artikel 14 – Geheimhouding

1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die

zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben

verkregen.

2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als

dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke

uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet

gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7

Artikel 15 – Intellectuele eigendom

1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op

grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.

2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s

e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen

niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,

openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.

3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de

werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover

hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 16 – Klachten

1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8

dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende

werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.

2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de

tekortkoming te bevatten.

3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

Artikel 17 – Toepasselijk recht

1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend

Nederlands recht van toepassing.

2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.

Artikel 18 – Geschillen

1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden

uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van

Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 19 – Vindplaats

1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.

en worden op verzoek toegezonden.

Artikel 20 – Wijzigingen

1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8

3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.

4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de

Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden

van kracht worden.

Artikel 21 – Slotbepalingen

1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene

voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

Arboveiligheid B.V.

Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de

Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.

Artikel 1 – Begrippen

1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende

betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van

Diensten door Dienstverlener.

3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op

het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,

onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,

gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -

evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke

stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en

advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde

werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.

4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:

Arboveiligheid B.V.

5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van

beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor

Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is

gedaan.

6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever

en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door

Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever

worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee

deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,

elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die

door Dienstverlener wordt aangeboden.2

2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over

deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal

Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de

algemene voorwaarden kan inzien.

3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties

kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk

met Dienstverlener is overeengekomen.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en

vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt

uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of

gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze

algemene voorwaarden in stand.

7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van

deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze

bepalingen.

8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene

voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze

algemene voorwaarden.

9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft

verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze

voorwaarden te vorderen.

10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien

daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig

mogelijk op de hoogte gesteld

Artikel 3 – Het Aanbod

1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk

uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders

vermeld.

3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan

door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3

4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door

Opdrachtgever is verstrekt.

5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is

voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling

van het aanbod te maken.

6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven

Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of

schadevergoeding.

7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een

gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.

Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar

(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.

2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de

aanvaarding schriftelijk bevestigen.

3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is

Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet

overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders

aangeeft.

4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs

kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing

of verschrijving bevat.

Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de

Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders

zijn overeengekomen.

2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds

schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst

1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke

zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4

2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende

opdracht wordt uitgevoerd.

3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van

Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener

aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig

aan Dienstverlener worden verstrekt.

5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan

Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de

Overeenkomst op te schorten.

Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke

uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te

vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.

2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,

kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.

3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven

in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit

honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging

4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de

Overeenkomst te ontbinden, indien:

a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet

tijdig nakomt;

b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen

omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen

niet zal nakomen.

5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich

omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet

langer kan worden gevergd.

6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op

Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5

Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling

1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders

vermeld.

2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien

geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van

werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.

3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na

factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is

Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.

5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande

bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd

incassomaatregelen te nemen.

6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

Artikel 10 – Incassokosten

1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,

dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van

Opdrachtgever.

2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk

waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door

opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.

2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes

opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het

gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.

3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de

beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met

het eigen risico.6

4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is

de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in

rekening is gebracht.

5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,

gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 12 – Vrijwaring

1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in

verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak

aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.

2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan

is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en

onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.

Artikel 13 – Overmacht

1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens

Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid

die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer

geldende opvattingen voor haar rekening komt.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde

in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet

voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor

Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de

verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.

Artikel 14 – Geheimhouding

1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die

zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben

verkregen.

2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als

dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke

uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet

gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7

Artikel 15 – Intellectuele eigendom

1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op

grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.

2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s

e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen

niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,

openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.

3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de

werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover

hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 16 – Klachten

1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8

dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende

werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.

2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de

tekortkoming te bevatten.

3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

Artikel 17 – Toepasselijk recht

1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend

Nederlands recht van toepassing.

2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.

Artikel 18 – Geschillen

1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden

uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van

Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 19 – Vindplaats

1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.

en worden op verzoek toegezonden.

Artikel 20 – Wijzigingen

1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8

3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.

4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de

Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden

van kracht worden.

Artikel 21 – Slotbepalingen

1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene

voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

Arboveiligheid B.V.

Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de

Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.

Artikel 1 – Begrippen

1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende

betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van

Diensten door Dienstverlener.

3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op

het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,

onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,

gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -

evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke

stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en

advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde

werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.

4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:

Arboveiligheid B.V.

5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van

beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor

Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is

gedaan.

6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever

en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door

Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever

worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee

deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,

elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die

door Dienstverlener wordt aangeboden.2

2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over

deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal

Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de

algemene voorwaarden kan inzien.

3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties

kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk

met Dienstverlener is overeengekomen.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en

vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt

uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of

gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze

algemene voorwaarden in stand.

7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van

deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze

bepalingen.

8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene

voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze

algemene voorwaarden.

9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft

verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze

voorwaarden te vorderen.

10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien

daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig

mogelijk op de hoogte gesteld

Artikel 3 – Het Aanbod

1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk

uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders

vermeld.

3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan

door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3

4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door

Opdrachtgever is verstrekt.

5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is

voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling

van het aanbod te maken.

6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven

Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of

schadevergoeding.

7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een

gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.

Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar

(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.

2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de

aanvaarding schriftelijk bevestigen.

3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is

Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet

overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders

aangeeft.

4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs

kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing

of verschrijving bevat.

Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de

Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders

zijn overeengekomen.

2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds

schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst

1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke

zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4

2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende

opdracht wordt uitgevoerd.

3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van

Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener

aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig

aan Dienstverlener worden verstrekt.

5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan

Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de

Overeenkomst op te schorten.

Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke

uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te

vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.

2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,

kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.

3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven

in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit

honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging

4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de

Overeenkomst te ontbinden, indien:

a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet

tijdig nakomt;

b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen

omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen

niet zal nakomen.

5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich

omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet

langer kan worden gevergd.

6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op

Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5

Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling

1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders

vermeld.

2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien

geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van

werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.

3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na

factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is

Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.

5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande

bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd

incassomaatregelen te nemen.

6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

Artikel 10 – Incassokosten

1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,

dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van

Opdrachtgever.

2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk

waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door

opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.

2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes

opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het

gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.

3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de

beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met

het eigen risico.6

4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is

de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in

rekening is gebracht.

5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,

gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 12 – Vrijwaring

1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in

verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak

aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.

2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan

is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en

onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.

Artikel 13 – Overmacht

1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens

Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid

die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer

geldende opvattingen voor haar rekening komt.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde

in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet

voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor

Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de

verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.

Artikel 14 – Geheimhouding

1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die

zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben

verkregen.

2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als

dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke

uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet

gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7

Artikel 15 – Intellectuele eigendom

1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op

grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.

2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s

e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen

niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,

openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.

3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de

werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover

hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 16 – Klachten

1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8

dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende

werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.

2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de

tekortkoming te bevatten.

3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

Artikel 17 – Toepasselijk recht

1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend

Nederlands recht van toepassing.

2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.

Artikel 18 – Geschillen

1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden

uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van

Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 19 – Vindplaats

1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.

en worden op verzoek toegezonden.

Artikel 20 – Wijzigingen

1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8

3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.

4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de

Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden

van kracht worden.

Artikel 21 – Slotbepalingen

1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene

voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

Arboveiligheid B.V.

Arboveiligheid B.V. is een besloten vennootschap met gewone structuur, ingeschreven bij de

Kamer van Koophandel onder nummer 91877784 en gevestigd te Joure.

Artikel 1 – Begrippen

1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende

betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van

Diensten door Dienstverlener.

3. Diensten: alle door Dienstverlener aangeboden of uitgevoerde werkzaamheden op

het gebied van veilig en gezond werken. Hieronder vallen onder meer advies,

onderzoek, toetsing en ondersteuning bij arbeidsomstandigheden, veiligheid,

gezondheid, en risicobeheersing. Dit omvat bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -

evaluatie (RI&E), toetsing van RI&E’s, onderzoek naar blootstelling aan gevaarlijke

stoffen, geluidsonderzoek, beoordeling van fysieke belasting, ongevalsonderzoek en

advisering over arbo- en veiligheidsvraagstukken in brede zin. De genoemde

werkzaamheden zijn niet limitatief bedoeld.

4. Dienstverlener: de dienstverlener die Diensten aan Opdrachtgever aanbiedt, hier:

Arboveiligheid B.V.

5. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van

beroep of bedrijf die Dienstverlener heeft aangesteld, projecten heeft verleend voor

Diensten die worden uitgevoerd door Dienstverlener, of waaraan een voorstel is

gedaan.

6. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever

en Dienstverlener, alsmede voorstellen van Dienstverlener voor Diensten die door

Dienstverlener aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever

worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Dienstverlener, waarmee

deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Dienstverlener,

elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever en op elke dienst die

door Dienstverlener wordt aangeboden.2

2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over

deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal

Dienstverlener aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de

algemene voorwaarden kan inzien.

3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties

kan van de algemene voorwaarden worden afgeweken als dit expliciet en schriftelijk

met Dienstverlener is overeengekomen.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en

vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

5. De toepasselijkheid van algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever wordt

uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

6. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of

gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze

algemene voorwaarden in stand.

7. Indien onduidelijkheid bestaat over de inhoud van één of meerdere bepalingen van

deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze

bepalingen.

8. In het geval zich een situatie voordoet die niet geregeld is in deze algemene

voorwaarden, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze

algemene voorwaarden.

9. Indien Dienstverlener niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft

verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of gedeeltelijke nakoming van deze

voorwaarden te vorderen.

10. Dienstverlener is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien

daarvoor een zwaarwegend belang bestaat. Opdrachtgever wordt hiervan zo spoedig

mogelijk op de hoogte gesteld

Artikel 3 – Het Aanbod

1. Alle door Dienstverlener gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk

uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Het aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening van het aanbod, tenzij anders

vermeld.

3. Dienstverlener is slechts aan een aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan

door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.3

4. Aanbiedingen van Dienstverlener zijn gebaseerd op de informatie die door

Opdrachtgever is verstrekt.

5. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden diensten. De omschrijving is

voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling

van het aanbod te maken.

6. Levertermijnen in het aanbod van Dienstverlener zijn indicatief en geven

Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of

schadevergoeding.

7. Een samengesteld aanbod verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een

gedeelte van de Diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q.

Overeenkomst van Dienstverlener aanvaardt door een ondertekend exemplaar

(ingescand of origineel) retour te sturen of expliciet akkoord geeft via e-mail.

2. Indien Opdrachtgever het Aanbod mondeling aanvaardt, zal Dienstverlener de

aanvaarding schriftelijk bevestigen.

3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is

Dienstverlener daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet

overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders

aangeeft.

4. Dienstverlener is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs

kon verwachten of had behoren te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing

of verschrijving bevat.

Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de

Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders

zijn overeengekomen.

2. Zowel Opdrachtgever als Dienstverlener kunnen de Overeenkomst tussentijds

schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Artikel 6 – Uitvoering van de Overeenkomst

1. Dienstverlener zal zich inspannen de Overeenkomst met de grootst mogelijke

zorgvuldigheid uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.4

2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende

opdracht wordt uitgevoerd.

3. Dienstverlener heeft het recht om zonder voorafgaande toestemming van

Opdrachtgever werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Dienstverlener

aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig

aan Dienstverlener worden verstrekt.

5. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan

Dienstverlener zijn verstrekt, heeft Dienstverlener het recht de uitvoering van de

Overeenkomst op te schorten.

Artikel 7 – Wijziging van de Overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke

uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te

vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst aanpassen.

2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,

kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.

3. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Dienstverlener daarbij aangeven

in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit

honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 8 – Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging

4. Dienstverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de

Overeenkomst te ontbinden, indien:

a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet

tijdig nakomt;

b. Na het sluiten van de Overeenkomst Dienstverlener ter kennis gekomen

omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen

niet zal nakomen.

5. Voorts is Dienstverlener bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich

omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet

langer kan worden gevergd.

6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Dienstverlener op

Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.5

Artikel 9 – Kosten, honorering en betaling

1. Alle genoemde bedragen in het aanbod zijn in euro’s en exclusief btw, tenzij anders

vermeld.

2. Dienstverlener voert de opdracht uit tegen een vooraf overeengekomen tarief. Indien

geen vast tarief is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op grond van

werkelijk bestede uren tegen het gebruikelijke uurtarief.

3. Opdrachtgever is gehouden de facturen van Dienstverlener binnen 30 dagen na

factuurdatum te voldoen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

4. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, is

Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.

5. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is hij over het openstaande

bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Dienstverlener gerechtigd

incassomaatregelen te nemen.

6. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

Artikel 10 – Incassokosten

1. Indien Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen,

dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van

Opdrachtgever.

2. De buitengerechtelijke kosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

3. Indien Dienstverlener hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk

waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door

opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.

2. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of boetes

opgelegd door derden (zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie), ongeacht of deze het

gevolg zijn van een door Dienstverlener verstrekt advies.

3. De aansprakelijkheid van Dienstverlener is beperkt tot het bedrag dat krachtens de

beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met

het eigen risico.6

4. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is

de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat voor de Overeenkomst in

rekening is gebracht.

5. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade,

gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 12 – Vrijwaring

1. Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor eventuele aanspraken van derden, die in

verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak

aan anderen dan aan Dienstverlener toerekenbaar is.

2. Indien Dienstverlener uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan

is Opdrachtgever gehouden Dienstverlener zowel buiten als in rechte bij te staan en

onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.

Artikel 13 – Overmacht

1. Dienstverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens

Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid

die niet is te wijten aan schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer

geldende opvattingen voor haar rekening komt.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast het bepaalde

in de wet en jurisprudentie, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet

voorzien, waarop Dienstverlener geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor

Dienstverlener niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

3. Dienstverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de

verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten.

Artikel 14 – Geheimhouding

1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die

zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben

verkregen.

2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als

dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

3. Indien Dienstverlener op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke

uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, is zij niet

gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.7

Artikel 15 – Intellectuele eigendom

1. Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op

grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.

2. Alle door Dienstverlener geleverde documenten zoals rapporten, adviezen, RI&E’s

e.d., zijn uitsluitend bestemd om door Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen

niet zonder voorafgaande toestemming van Dienstverlener worden verveelvoudigd,

openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.

3. Dienstverlener behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de

werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover

hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 16 – Klachten

1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8

dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende

werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Dienstverlener.

2. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de

tekortkoming te bevatten.

3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

Artikel 17 – Toepasselijk recht

1. Op elke Overeenkomst tussen Dienstverlener en Opdrachtgever is uitsluitend

Nederlands recht van toepassing.

2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.

Artikel 18 – Geschillen

1. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Overeenkomst worden

uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van

Dienstverlener, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 19 – Vindplaats

1. Deze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van Arboveiligheid B.V.

en worden op verzoek toegezonden.

Artikel 20 – Wijzigingen

1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

2. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde moment.8

3. Dienstverlener zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden.

4. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft zij het recht de

Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden

van kracht worden.

Artikel 21 – Slotbepalingen

1. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene

voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

Het adviesbureau voor veilig en gezond werken in uw organisatie

Het adviesbureau voor veilig en gezond werken in uw organisatie

Het adviesbureau voor veilig en gezond werken in uw organisatie

Het adviesbureau voor veilig en gezond werken in uw organisatie